Monday, February 20, 2012

KAMPUNG BELUM BARU




Peta lakar kampung Belum Baru tahun 2008


Pantas sungguh masa berlalu. Cepat betul tahun 2012 menjelma. Pada tahun 2008 dianggarkan ada 160 buah rumah dan bangunan di kampung Belum Baru dengan populasinya lebih kurang 1,200 orang. Mengikut perangkaan terbaru ketua kampung Belum Baru Tuan Hj Mat Narun, kini, iaitu pada tahun 2012 terdapat kira-kira 200 rumah kediaman semuanya. Kira-kira pertambahan 35% dalam masa 4 tahun. Perkembangan yang agak mendadak. Ini belum lagi termasuk rumah yang sedang dalam pembinaan. 

Pertumbuhan perumahan dikampung Belum Baru berpunca dari keperluan generasi baru penduduk kampung Belum baru yang telah mencapai kematangan dan berkeluarga.

Adalah dianggarkan dalam beberapa tahun yang mendatang, keperluan penempatan baru akan berlipat kali ganda selari dengan perkembangan dan pertambahan keahlian keluarga generasi baru yang akan memasuki alam rumahtangga dan berkeluarga sendiri.

Sehingga ini keperluan asas yang disediakan oleh kerajaan seperti bekalan letrik, bekalan air paip, perhubungan telefon dan internet adalah begitu efisyen sekali. Manakala semua penduduk di klasifikasikan sebagai sebuah komuniti yang tidak ada penganggur.

Aktiviti keagamaan, politik dan sosial sehingga ini boleh di kategorikan stabil. Namun sejak akhir-akhir ini, berpunca dari politik melampau yang dibawa masuk dari luar telah mula membibitkan perpecahan sosial. Walau bagaimanapun ianya masih terkawal. Namun jika trend ini berterusan, dibimbangi pengaruh luar ini akan merosakkan keharmonian sosial penduduk kampung Belum Baru. Mereka yang datang dari luar hanya tahu membawa unsur-unsur perpecahan tanpa mengambil kira bahawa majoriti penduduk di kampung ini adalah "bersaudara dekat" yang 100 peratusnya Melayu beragama Islam.

Mereka yang dari "luar" ini, dengan kerjasama segelintir penduduk yang tidak puas hati dengan suasana semasa, mula menanamkan bibit-bibit membenci antara satu sama lain dengan menggunakan agama. Mereka juga membawa budaya fitnah memfitnah dan caci mencaci.

Sebahagian dari mereka ini ada yang sudah menjadi "kacang lupakan kulit". Berbagai memudahan dan bantuan telah diberikan oleh pihak kepimpinan dan pemerintah kepada mereka. Namun dari dalam rumah PPRT yang mereka duduki hasil dari pemberian kerajaan yang memerintah itulah mereka mencerca dan "menggigit kembali tangan yang menyuap". Mereka mendakwa mereka tidak mendapat sebarang bantuan dari kerajaan wal hal semasa mereka mendakwa demikian, sedang berada dan tinggal disebuah rumah yang di hadiahkan oleh kerajaan.

Perbuatan yang paling hina dan paling tidak mengenang budi sekali adalah bila beberapa individu enggan menadah tangan mengaminkan do'a bila khatib membaca do'a untuk Raja di dalam khutbah kedua setiap kali solat Jumaat. Mereka bersembahyang dalam masjid yang mana raja menjadi payungnya. Mereka juga mendapat keistimewaan hak Melayu/Islam yang tertera dalm perlembagaan  berpunca dari kuasa raja ditetapi menghina raja sedemikian rupa.

Apakah semangat kekeluargaan dan setia kawan semasa di pindahkan oleh British pada tahun 1952 dari Lembah Belum ke perkampungan baru (Kampung Belum Baru pada tahun 1953) sudah berkubur dan hilang dan terhakis. Apakah ianya ikut terhakis dan akan hilang di telan masa sebagaimana yang berlaku kepada kubur-kubur datuk nenek mereka di belantara "Lembah Belum" itu....
  
Kemanakah perginya bidalan "Cubit paha kanan, paha kiripun sakit"?

Jika anda mahu mengetahui Kampung Belum Baru lebih lanjut lagi, sila lawati rencana-rencana yang berkenaan di blog ini. Terima kasih.  

No comments: