Monday, August 1, 2011

DURIAN AJAIB DI KAMPUNG BELUM BARU, GERIK, PERAK




Buah durian dalam buah durian. Pelik tetapi benar. Bukan ciptaan manusia tetapi bukan juga perkara mustahil terjadi dengan kuasa Allah. Setakat yang saya tahu pokok durian spesis ini hanya wujud di Kampung Belum Lama di Lembah Belum (Tempat asal pokok durian jenis ini) dan di Kampung Belum Baru.

Pokok ini wujud di Kampung Belum Baru apabila seorang penduduk Kg Belum Lama yang bernama Allahyarham Che Sudin berpindah ke Kg Belum Baru, Gerik, Perak. Beliau telah membawa benih durian tersebut dari Kg Belum Lama dan menanamnya di Kg Belum Baru lebih kurang 30/40 tahun yang lalu. Kini dusun durian yang terdapat pokok durian ajaib ini dijaga oleh anak lelaki Allahyarham Che Sudin yang bernama Mohd Noor dan isterinya Pn Hasnah.

Jika ada sesiapa yang berminat untuk melihat sendiri akan buah ajaib ini datanglah ke Kg Belum Baru Gerik Perak pada musim durian akan datang iaitu antara bulan Julai dan bulan Ogos tahun depan. Itupun jika musim tersebut cuaca baik dan durian menjadi dan berbuah dengan lebat.

Salah satu keistimewaan Kg Belum Baru.

No comments: